1808-1874 Petrus Josephus Lutgers

Petrus Josephus Lutgers (1808-1874)

Petrus Josephus Lutgers was een in Amsterdam geboren Nederlandse kunstschilder, tekenaar en lithograaf en leermeester van Nicolaas Bastert. Ook hij behoort tot de bekende Vechtschilders. Lutgers schilderde vooral landschappen, stads- en rivieren zeegezichten, maar ook portretten. Hij schilderde in vele plaatsen van Nederland, maar als inwoner van Loenen aan de Vecht inspireerde hem de Vecht in het bijzonder. Hij schilderde dan ook een serie gezichten rond de Utrechtse Vecht. Lutgers bracht zijn tekeningen (wel 86 gezichten aan de Vecht) in de vorm van litho’s uit in boeken getiteld als ‘Gezigten in of aan de rivier de Vecht’. Naast zijn werk als uitvoerend kunstenaar gaf hij ook tekenlessen. Lutgers heeft een groot deel van zijn leven in Loenen aan de Vecht gewoond. In die plaats is hij in 1874 ook overleden. In het Vechtstreekmuseum is regelmatig werk te bewonderen van deze unieke kunstenaar. Onderstaand een selectie uit zijn omvangrijke werk.